Bezoek aan expeditiebedrijf ECS in Zeebrugge toont belang duidelijke Europese regels multimodaliteit aan

di 13 mei 2014
Persbericht

Europees Parlementslid Philippe De Backer bracht samen met de Brugs gemeenteraadslid Jasper Pillen een bezoek aan ECS. ECS is een expeditiebedrijf waar innovatie belangrijk is. Zo waren zij het eerste havenbedrijf in Zeebrugge dat werkte met de Europese 45 voet containers (45 voet lang en geschikt voor 33 euro paletten).

Vlaanderen staat stil. Brussel en Antwerpen zijn wereldkampioen filerijden en ook de andere delen van ons netwerk worden niet gespaard van congestie. Dit is voor de pendelende Vlaming een lastige zaak, maar voor de bedrijven die hun goederen via de weg vervoeren is de kost enorm.

"Naast het optimaliseren van onze infrastructuur, moeten we daarom volop inzetten op intermodaal vervoer, het vervoer van goederen via verschillende modi, zodat ook de trein, de binnenvaart en het schip gebruikt worden", aldus Philippe De Backer. "Enkel op die manier kan een efficiënte logistieke keten opgezet worden. Voor Europa is dit een prioriteit. Zo schreef de Europese Commissie in haar Witboek Transport, het 10 jaren plan voor het Europees transport, dat duurzame modi en intermodaliteit gestimuleerd moeten worden."

De Europese 45 voet containers zijn belangrijk in het intermodaal vervoer, aangezien ze eenvoudig van de boot op de vrachtwagen of trein gezet kunnen worden, of omgekeerd. Ze zijn multi-inzetbaar en bevorderen op die manier duurzaam goederentransport.

Philippe De Backer: "Het Europese dossier rond afmetingen en gewichten van vrachtwagens is nu in onderhandeling op het niveau van de lidstaten. Een vrachtwagen die 45 voet containers vervoert, mag 15cm langer zijn, maar enkel voor trajecten waarvan het weggedeeltje beperkt wordt tot 150km. Wat als de haven of het multimodaal platform toch verder ligt? Moet een bedrijf dan terug overschakelen naar kleinere containers, die misschien half leeg op een extra vrachtwagen gezet moeten worden?"

Het is noodzakelijk dat België als logistiek knooppunt én belangrijke schakel in het Europese transportnetwerk meer intermodaliteit en het gebruik van de 45 voet container verdedigt tijdens de onderhandelingen binnen de Raad van Transportministers."

De Open Vld kandidaten pleiten daarom voor het stimuleren van intermodaal transport en het gebruik van 45 voet containers, en flexibele normen voor het vervoer van die containers over de weg. Philippe De Backer: "In het volgende mandaat zullen we op de verschillende niveaus blijven pleiten voor flexibele co-modaliteit, zodat alle modi optimaal gebruikt kunnen worden."

Jasper Pillen: "Voor bedrijven als ECS, die zich specifiek op het gebruik van 45 voet containers toespitsen is dit van groot belang om zich verder te kunnen ontwikkelen. Dit kan de werkgelegenheid in onze regio enkel ten goede komen."

Philippe De Backer

1e opvolger Europa voor Open Vld

Jasper Pillen

6e plaats Kamer voor Open Vld